saber ordinari: es basa en el “que” de les coses.
saber científic: es basa en el que, perquè de les coses, però es caracteritza pel saber sistemàtic rigorós i crític
saber filosòfic: el filòsof pretén arribar a una última pregunta(s’adquireix pensant)
ciència(definició moderna): qualsevol enunciat científic no només ha de formar part d’un saber rigorós, han de poder verificar-se o falsar-ne, que es el saber que senten l’experiència com a experimentació i les matemàtiques en l’estudi de la realitat.
mètode: manera de pensar prèviament planificada, ordenada, orientada a la consecució d’un fi
axiome: principis fonamentats indemostrables dins del sistema axiomaticodeductiu.
Inducció: procés de raonament que permet derivar d´una o diverses proporcions donades
incompleta: es recolza en una sèrie de comprovacions individuals que no inclouen la totalitat dels cossos possibles per elaborar lleis generals.
hipòtesi: suspensió provisional que encara no ha estat confirmada.
llei: enunciat universal que expressa el comportament o la relació que mantenen uns fenòmens concrets d’una manera regular invariable.
teoria: enunciats universals dels quals poden deduir-se totes les lleis d’una ciència particular.
falsació: hipòtesi falsa quan els fets en el món no concorden amb fets deduïts de la hipòtesi.
comprensió: captar-ne el sentit per situar-se dins dels fets.
mites: narracions fantàstiques que indiquen l’origen i regularitat del cosmos recorrent a forces sobre humanes.
mètode empiricoracional: comptem amb dues fonts de coneixement, els sentits i l´enteniment, per mitjà dels quals accedim a dos nivells de la realitat: sensible i intel·ligible
empirisme : separa les dues fonts de coneixement que el mètode empiricoracional considera necessària
mètode trascendental: no mira desbrinar que és l’origen del nostre saber sinó com passa.
lloc de llenguatge: no són solament maneres diferents d’utilitzar el llenguatge, descriuen situacions comunicatives
hermenèutica no normativa: no passa només a la comprensió.
pretensió de la validesa de la parla:veritat, realitat, intel·ligible i correcció moral.
ontologia: tracta de l’ésser
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario